W roku szkolnym 2009/2010 nauczyciele i uczniowie klas III przystąpili do realizacji zadań wynikających z założeń projektu „OD GROSIKA DO ZŁOTÓWKI”. Poprzez aktywne i samodzielne działanie, wykorzystując naturalną ciekawość i potrzebę zabawy, dzieci uczą się podstawowych zasad przedsiębiorczości i poznają podstawy edukacji finansowej. Zdobyte w ten sposób wiadomości i nabyte umiejętności stanowią bazę do dalszej nauki i pozwalają wykształcić cechy świadomego konsumenta. Realizacja założeń projektu wymaga aktywnego udziału rodziców.
Dnia 10 września o godzinie 17 w stołówce szkolnej nauczycielki Alina Tokarek i Agnieszka Chuda uczące w klasach III zapoznały rodziców z głównymi założeniami przedsięwzięcia. Określono i wyznaczono rolę i zadania rodzica w realizacji projektu.
21 września wyruszyliśmy w międzyplanetarną podróż po GALAKTYCE FINANSÓW. Naszym przewodnikiem był Pan Grosik. W ciągu pięciu dni ,,podróży po planetach” zdobywaliśmy wiedzę, kształtowaliśmy umiejętności, nabywaliśmy doświadczenia oraz gromadziliśmy ,,skarby” potrzebne do samodzielnego podejmowania decyzji o formach oszczędzania i gospodarowania własnymi zasobami. Uczyliśmy się poprzez działanie, badanie oraz udział w symulacjach i zabawach ruchowych.
Zanim wyruszyliśmy w podróż, każdy z nas zapoznał się z regulaminem podróży i własnoręcznym podpisem zobowiązał się do jego przestrzegania. Codziennie po ,,wylądowaniu” na wybranej planecie uzupełnialiśmy ,,Dziennik podróży” dokumentując w ten sposób realizację poszczególnych zadań i swoich osiągnięć.
21 września 2009 – Lądowanie na planecie GROSIK
Pan Grosik przywitał nas listem i zaprosił do wspólnej zabawy.
Na planecie nazwanej jego imieniem:
- poznaliśmy znaczenie pojęć : moneta, banknot, awers, rewers,rozpoznawaliśmy i nazywaliśmy w zbiorze pieniędzy monety i banknoty,
- przeliczaliśmy pieniądze,
- stosowaliśmy miana: złoty, grosze,doskonaliliśmy umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem,
- wypowiadaliśmy się zdaniami
- samodzielnie rozwiązywaliśmy zadania tekstoweaktywnie uczestniczyliśmy w zabawach ruchowych przy piosencezrobiliśmy czapeczki według instrukcji
W domu rozmawialiśmy z rodzicami o tym, co nauczyliśmy się na planecie GROSIK i na temat zabezpieczeń pieniędzy.
22 września 2009 – Lądowanie na planecie PORTFELIK
Po rozwiązaniu zagadki Pana Grosika wylądowaliśmy na drugiej z kolei planecie gdzie:
- dowiedzieliśmy się o sposobach zarabiania pieniędzy przez dorosłych,
- zapoznaliśmy się z możliwościami zdobywania pieniędzy na drobne wydatki,
- poznaliśmy wygląd i zastosowanie karty płatniczej
- odkryliśmy wartość i potrzebę pracy
- dowiedzieliśmy się, że nie za każdą pracę otrzymuje się zapłatę
- wypowiadaliśmy własne zdanie na omawiane tematy,
- pisaliśmy kilkuzdaniowe wypowiedzi w ,,Dzienniku podróży”
- utrwalaliśmy pisownię wyrazów z ,,rz”
- doskonaliliśmy umiejętność liczenia pieniędzy
- bawiliśmy się przy muzyce i piosence Pana Grosika
- zrobiliśmy piękne ,, kosmiczne” portfeliki na nasze kieszonkowe
W domu rozmawialiśmy z rodzicami o naszym pobycie na planecie PORTFELIK i o tym jak można zarobić pieniądze.
23 września 2009 – Lądujemy na planecie SKARBONKA
Na tej najoszczędniejszej ze wszystkich grosikowych planet:
- obejrzeliśmy film, który pokazał nam sposoby przechowywania pieniędzy dawniej i dziśdowiedzieliśmy się, że oszczędzanie to nie tylko gromadzenie pieniędzy,
- opowiadaliśmy treść komiksu ,,Czy Grosik jest oszczędny?”
- ocenialiśmy postępowanie Grosika
- doskonaliliśmy technikę głośnego czytania
- liczyliśmy pieniądze
- śpiewaliśmy grosikową piosenkę
- zrobiliśmy skarbonki ,,Rakiety”
- rozwiązywaliśmy zadania
W domu opowiedzieliśmy rodzicom o naszej wyprawie na planetę SKARBONKA i porozmawialiśmy z nimi o oszczędzaniu.
24 września 2009 – Lądowanie na planecie ZABAWKA
Ta planeta już w samej nazwie obiecywała dobrą zabawę i rzeczywiście tak było. Po wylądowaniu:
- poznaliśmy zasady udanych zakupów
- bawiliśmy się w sklep
- omówiliśmy wpływ reklamy na dokonywane przez nas w sklepie wybory
- dowiedzieliśmy się o konieczności racjonalnego wydawania pieniędzy
- uczyliśmy się zgodnie współpracować w grupach
- wypowiadaliśmy własne sądy na określone tematy
- doskonaliliśmy technikę liczenia
- rozwiązywaliśmy zadania tekstowe
W domu opowiedzieliśmy rodzicom o podróży na planetę ZABAWKA i zapytaliśmy czy dorośli kierują się reklamą przy wyborze artykułów w sklepie.
25 września 2009 – Lądowanie na planecie ZŁOTÓWKA
Ta planeta kończy naszą grosikową podróż międzygalaktyczną. Po przeczytaniu listu od Grosika:
- rozwiązywaliśmy krzyżówkę
- poznaliśmy wieloznaczność pojęć: bogactwo, skarby, marzenia, osiągnięcia
- zapisywaliśmy swoje marzenia i ,,wysyłaliśmy do gwiazd”
- dowiadywaliśmy się o znaczeniu posiadanej wiedzy i zdobywanych umiejętnościach
- doskonaliliśmy liczenie w zakresie 100
- redagowaliśmy listy dla Grosika
- rozwiązywaliśmy zadania tekstowewykonywaliśmy ciekawe prace plastyczne
- pisaliśmy rymowanki o oszczędzaniu na grosikowy konkurs